Five days of Italy E5 M50 (2014-07-12)
Categoría: Competition
Time: 47:52
Average HR: 158
Maximum HR: 175
Femte och sista etappen bjöd på löpning på hög höjd över alpängar och branta, bitvis steniga backar. Jobbigt, men kul!
Start och mål på 1520 möh, högsta höjd 1670möh. Total stigning 213 m.

Brant redan från start, med 50 m stigning till första kontrollen, en sten i en gansk stening sluttning - man fick läsa höjdkurvorna för att komma rätt. Fortsätter utefter höjden där en stig tar vid (finns bara delvis på kartan), korsar den stora stigen och hittar 2:a lätt. Nu blir det 50 m ytterligare stigning upp till 3:ans grop - luften känns tunn, men vägen över det gula är lättfunnen. Vidare uppför 55 m stigning till 4:an, en ren "gå-backe" med hög puls, det går inte att springa. Kontrollen ska vara södra änden på fåran - hittar en fåra, följer den till höger och den försvinner in i en grotta under klippan... Visar sig att den fåran inte var med på kartan. Viker tillbaks vänster och ser skärmen vid fåran mellan branterna. 1 min miss.

Nu är det skrå över alpängen mot 5:an. Försöker läma alpängen i det rundade hörnet, men kommer lite långt vänster ut på höjden, Hittar dock branten snabbt. Håller höjd mot 6:an utefter höjdkurvorna, lätt inläsning mot huset ute på ängen och sen över åsen ned mot 6:an, som är en punkthöjd vid en tydlig brant. Snabbt ned på vägen som slingrar sig upp mot 7:an, lämnar vägen och klättrar upp till 7:ans punkthöjd som sitter tydligt. Fortsätter på stigen runt åsryggen, för att slippa klättra tillbaks ned 15 m. Lämnar vägen på andra sidan dalgången vid ängen, korsar skyttegraven och ser stenen med 8:an på håll. Efter 8:an ned till stigen för att gå vidare mot 9:an, men borde hållit höjd bättre, tappar ett par höjdkurvor. Vägen fortsätter över alpängarna, där hörnet fungerar bra som sista säkra. Tvekar lite i nedförsbacken, men branten hittas lätt.

Vidare mot 10:an och nu blir det brantare nedför och stenigt! Stannar 30 sek vid vägen för att hitta skyttegraven som säkert hållmärke innan jag går vidare nedför på strecket. Mycket brant och stenigt, börjar leta för tidigt då jag ser andra gå mot en annan kontroll (stenen vänster om ringen). Skråar en bit innan jag går vidare - vill inte gå för långt ned i onödan! Branten med 10:an sitter dock 30 m längre ned. 2 min onödigt letande.

Vidare nedför blir sluttningen mycket svårframkomlig i "liggande" sly med stenar under - folk stapplar fram (borde kanske sökt en annan väg till vänster). Full fart sedan på vägen, det är ett gäng som springer vidare. Enkelt att gena in mot 11:ans grop på sluttningen där det är bra sikt och snabblöpt underlag. Läser vidare på de tydliga stor granarna i sluttningen mot 12:an, men det blir väldigt otydligt gult/vitt när jag närmar mig skärmen. Ser en sten med en kontroll, det visar vara vara 12:ans grop som har en sten i sig. Nu är det hög fart genom gläntorna mot sista kontrollen, ett problem är att folk sitter och står före kontorllen, jag dubblekollar också att jag inte missat något. :-)
Kort spurt.

En hyfsat bra avslutning av veckan, med totalt ca 3 min miss (4:an och 10:an). Mycket gå-backar, både uppför och nedför, så farten var inte hög, vilket också syns på pulsen.
Show comments (0)

Five days of Italy E5 M50  (2014-07-12)