Five days of Italy E3 M50 (09.07.2014)
Kategorie: Competition
Zeit: 59:35
Durchschnittspuls: 155
Maximalpuls: 177
En kul etapp i alpterräng. Mest fint underlag att springa på, men brant! Huvudet hängde dock inte med kartan hela tiden...

Gick säkert och läste noga från början, 1:an och 2:an satt säkert - dock var det två små raviner att passera till 2:an, höjdkurvorna känns här. Hittar rätt stigvägval till 3:an, blir dock lite överaskad över åt vilket håll berget lutar... säker kontrolltagning. Får även 4:an enkelt, men begriper inte kontrollbeskrivningen.

Tar upp farten mot 5:an, men lyckas inte få ihop kartan. Missar att det ska vara en brant ovanför kontrollen (synskärpa?) och springer vidar upp mot stigkorset - läser in mig, tillbaks och stämplar. 2 min miss.

6:an är enkel, försäker sedan följa stigar mot 7:an, men kommer på fel stig! Inser det snart och får klättra rejält upp på berget där stigen mot 7:an går. Följer den, inläst i början, men slarvar med kartkontakten. Stannar och försäker läsa in mig när det öppnar upp sig och tror att jag kommit för långt ned åt vänster - i verkligheten passerar jag 20 m från skärmen! Springer vidare uppför (pust) och hittar en höjd med en skärm, fel kodsiffra. Vidare upp till en mur där jag lyckas läsa in mig, springer tillbaks snabbt ned och hittar rätt höjd med kontrollen. 6 min krok, totalt 7 min miss!

Hittar vidare på stigar mot 8:an, brant uppför, hittar den tydliga "dalen" uppe på berget, springer upp på åsen och tittar ned. Lyckas inte läsa in mig rätt, får inte ihop kartan. Börjar klättra ned (brant, mjukt och löst!), stannar flera gånger för att inte komma för långt ned - borde läst noggrannare, eftersom stenen jag letar sitter långt ned, så jag hade kunnat runda åsen... Hittar en sten, men ingen kontroll. Vidare utefter branterna och inser att jag börjat leta alldeles för tidigt. Minst 2 min onödigt strul.

9:an hittas lätt utefter branterna, sen är det uppsprunget ned till 10:ans grop. Jobbigt att klättra upp över berget mot 11:an sen. Står återigen på åsen, läser noga denna gång och ser höjden jag ska ha, rakt på skärmen. Även 12:ans grop hittar jag lätt, men farten är inte hög. Snabbt vidare ut på stigen mot 13, då får jag hjärnsläpp när jag ser ett hus - tror det är huset 200 m syd kontrollen och att jag kommit fel! Rusar ut på gärdet till vänster, men fattar snabbt att jag var rätt från början. 30 sek miss.

Över vägen utan att läsa in ett vägval, trötthetstecken! Borde hållit höger över gärdet och sen stigen mot kontrollen, men följer tåget upp till nästa öppna område, som jag sen korsar och springer onödigt skrå på en hal sluttning. Ramlar förstås. Sen får jag korsa grönområde och runda berget, vad hade varit fel med stigen? :-) Säkert drygt 1 min förlust på vägval. 15 är enkel, men farten är för låg. Sen mot 16 följer jag tåget utefter stigen till vänster. Funderar på rakt-på-vägval, men orkar inte försöka hitta det (visar sig efteråt att rakr på var ett sämre alternativ). Sen en hyfsad spurt i mål.

Alldeles för mycket missar, totalt 13-14 min och dåligt flyt i slutet. Mer kartkontakt och vägvalstänk hade hjälpt för att undvika de flesta missarna.

Kommentare zeigen (0)

Five days of Italy E3 M50 (09.07.2014)